Wednesday, August 8, 2012

DAP 'tersedak' --> Kerajaan Negeri Sembilan dituduh buang toksid



Bandar Seri Jempol : Penduduk Orang Asli Sungai Lui dekat sini, gempar apabila seorang pemimpin pembangkang mendakwa kampung itu akan dicemari sisa toksik apabila projek pelombongan emas dijalankan di situ.

Zainal Abidin menerangkan keadaan sebenar kepada penduduk Sungai Lui, Jempol. – Foto Abnor Hamizam

Difahamkan seorang pemimpin DAP dari Pahang pergi ke kampung itu Selasa lalu, dan memberitahu penduduk projek berkenaan mendapat kelulusan kerajaan negeri.
Penduduk yang bimbang dengan dakwaan itu membuat laporan polis di sini, malam kelmarin.
“Pemimpin pembangkang itu yang memberitahu bahan toksik akan dimasukkan dalam lombong di kampung terbabit untuk mengapungkan emas. Bagaimanapun saya fikir tidak logik. Macam mana wakil rakyat dari Pahang masuk negeri ini dan beritahu macam-macam,” – Asai Patik, wakil penduduk Orang Asli
Namun, penduduk lega apabila ADUN Sungai Lui, Datuk Zainal Abidin Ahmad menemui mereka semalam dan menafikan dakwaan itu.Wakil penduduk, Asai Patik, 40, berkata beliau dihubungi wakil rakyat DAP itu melalui telefon bimbit meminta menghimpunkan penduduk.
“Kira-kira 300 penduduk terkejut dan ada yang takut mendengar kenyataan pemimpin pembangkang itu yang memberitahu bahan toksik akan dimasukkan dalam lombong di kampung terbabit untuk mengapungkan emas.
“Bagaimanapun saya fikir tidak logik. Macam mana wakil rakyat dari Pahang masuk negeri ini dan beritahu macam-macam,” katanya.
Lawatan pemimpin DAP itu mendapat liputan dalam beberapa akhbar Cina, memaparkan penduduk bergambar bersama ADUN DAP dan rombongannya.Sementara itu Zainal Abidin berkata, dakwaan pemimpin pembangkang itu bukan saja tidak betul, malah mempunyai tujuan lain.

No comments:

Post a Comment